Wysokie koszty transportu ograniczają wielkość efektywnego zakładu lub poligonu produkcyjnego, mimo występowania ekonomii skali. Koszty transportu przeciwstawione ekonomii skali wyznaczają promień ekonomicznie uzasadnionej obsługi przez dany zakład. Koszty transportu są wysokie w przypadku cementu, płynnego mleka i silnie żrących wyrobów chemicznych. W efekcie są one wysokie w wielu sektorach usługowych, gdyż usługę ?wytwarza się” u klienta, albo klient musi przyjść tam, gdzie usługę się wytwarza. Wysokie koszty składowania albo przypadkowe wahania wielkości sprzedaży. Nawet jeśli charakter procesu produkcyjnego może sprzyjać ekonomii skali, to nie da się jej wykorzystać, jeśli koszty składowania zapasów są wysokie, a wielkość sprzedaży ulega wahaniom. W takim przypadku trzeba okresowo zwiększać lub zmniejszać produkcję. To nie sprzyja budowaniu kapitałochłonnych urządzeń w dużej skali i ciągłej ich eksploatacji. Podobnie, jeśli sprzedaż ulega wahaniom o dużych amplitudach, to firma dysponująca urządzeniami w dużej skali może nie mieć przewagi nad firmą mniejszą, bardziej zwinną, nawet jeśli operacje produkcyjne dużej firmy są efektywniejsze przy pełnym obciążeniu. Mniej wyspecjalizowane, wykorzystywane na małą skalę urządzenia czy systemy dystrybucji są zazwyczaj elastyczniejsze przy dostosowywaniu się do zmian wielkości produkcji niż duże, bardziej wyspecjalizowane, nawet jeśli ich koszty operacji są wyższe przy stałym poziomie wydajności.